Grand tour door historisch landschap

Welke sporen volgen we?


1. Nieuwveen - Alphen aan den Rijn  

Stations Nieuwveen, Papenveer (zijspoor), Zevenhoven, Nieuwkoop, Zuideindscheweg, Aarlanderveen, Gouwsluis, Alphen aan den Rijn.


2. Alphen aan den Rijn - Gouda

Stations  Alphen aan den Rijn, Boskoop Snijdelwijk, Boskoop, Waddinxveen, Gouda.


3. Gouda - Schoonhoven

Stations Gouda, Gouda Karnemelksloot, Stolwijkersluis, Beijerscheweg, Koolwijk, Stolwijk, Bergambacht Huisweg, Bergambacht, Ammerstol, De Hem, Schoonhoven.


Het project is een vervolg op Zuid-Hollandse Archeologie en Aardkunde voor het Publiek (ZHAAP.nl) 

U kunt tot en met 29 februari 2020 stemmen op uw favoriete onderwerp in de route. Ziet u dat wij iets belangrijks zijn vergeten? Dat horen we ook graag. 


Ga hier naar de stempagina!


Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

Wat gaan we doen?

Onze route loopt van noord naar zuid door het Zuid-Hollandse polderlandschap. Of andersom als je wilt. Een landschap dat door mensenhanden gevormd is met gebruik van wat de aarde gegeven heeft. Gedurende de Grand Tour maken we kennis met de eerste bewoners (prehistorie) van het gebied, de nieuwelingen (Romeinen), de Middeleeuwse ontginners en alle bewoners die daar op volgen. We zien hun sporen langs uitgeveende plassen, ingepolderde landschappen, maar ook in de nooit ontveende gebieden en historische rivierlandschappen. Wat troffen ze aan, wat maakten ze ervan en wat zien wij er nu nog van terug. We leggen verbanden naar de aanpassingen die wij, als huidige gebruikers, in de toekomst moeten maken om in dit landschap te kunnen blijven wonen. Stukje bij beetje brengen we de eigenschappen van het landschap en haar bewoners in dit deel van Zuid-Holland in kaart. 

We doen dit door binnen alle treintrajecten de thema's aardkunde, flora, archeologie, bovengronds en immaterieel erfgoed en oral history als schakels in een ketting aan elkaar te verbinden. 

Praat en denk mee!

Toen_anno_nu (een samenwerking tussen Culthis en Arthur Meyer ontwerpers) neemt samen met de stichting DOE21 het initiatief voor dit project. Bij het project krijgen we daarnaast hulp van Erik Elshout en Evert Verhoeven.

Maar we willen ook dat anderen meedenken. Voor de uitvoering van de dit project zoeken we daarom actief naar input. Uw kennis en interesses vinden wij belangrijk voor het slagen van de uitvoering van dit project. We vragen daarom naar uw favoriete geschiedenis, aardkundig object, archeologisch gebied of flora. Wat mogen we niet vergeten onder de aandacht te brengen in ons onderzoek.

We hebben op 13 november 2019 in het Streekarchief Midden-Holland een kick-off gehouden. Nu kunt u meestemmen op deze site om uw favoriete onderwerp aan te geven. De onderwerpen waarop het meeste stemmen op binnenkomen, zullen het meest uitgebreid worden verwerkt in eindproducten. Op de stempagina vindt u suggesties voor onderwerpen, maar u mag aangeven wat u het belangrijkste vindt en nieuwe suggesties toevoegen.


Op basis van de stemming ontstaat er een overzicht maken met topgebieden. Pas als we dat in beeld hebben, gaan wij aan de slag met het maken van:

  • Reisboekjes door het landschap
  • Factsheets voor het middelbaar onderwijs
  • Fietsroute in IZI travel-app

Middelbaar Onderwijs: onze toekomst!

De middelbare schoolleerlingen hebben de toekomst. Of we het nu hebben over de VMBO-leerlingen, die de lange traditie van het vakmanschap voort zullen zetten of over gymnasiumleerlingen, die straks met complexe vraagstukken aan de slag gaan: Al deze leerlingen hebben straks hun eigen rol in de leefomgeving, diedeels is gebaseerd op het verleden. We willen nu zorgen voor verbondenheid tussen leerling en leefomgeving door te laten zien dat zij onderdeel zijn van de lange geschiedenis van die leefomgeving. Het verplichte curriculum van het onderwijs biedt onderwerpen aan op nationaal niveau. Wij willen dat abstractieniveau verkleinen door Zuid-Hollandse verhalen te vertellen, zodat leerlingen hun eigen verhaal kennen. Daar gebruiken we vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en economie voor. Deze vakken komen gedurende de schoolcarriere in één of andere vorm langs. Als leerkracht kunt u uw leerlingen dan op pad sturen met lokale opdrachten, zonder daarmee af te hoeven wijken van de verplichte lesstof. 


Voorafgaand aan de ontwikkeling van de factsheets kunt u als leerkracht met de klas aan de stemmingsronde meedoen. Waar gaat het over en wat vinden de leerlingen belangrijk in hun leefomgeving? Laat het ons weten door te participeren!


Bron: Streekarchief Midden-Holland

Een reis door de geschiedenis

We gaan een reis maken, dwars door het Hollandse polderlandschap. We volgen daarbij verdwenen en bestaande spoorlijnen. Het betreffen min of meer rechte lijnen door het vlakke polderlandschap, die in de 19e en vroege 20e eeuw zijn aangelegd op dijklichamen. We kruisen oude rivieren en weteringen, doorsnijden dijken en kades. Onderweg kijken we naar oude landschappelijke en stedenbouwkundige structuren en zien dat de huidige vraagstukken soms een nauwe relatie hebben met het verleden, zoals het energielandschap en de klimaatcrises. Ondertussen nemen we de tijd om de schoonheid van de natuur te bewonderen en te luisteren naar oude volksverhalen en intriges. We stappen uit op de tussenliggende stations. Wij maken van deze plekken ‘points of interest’ van waaruit we de ontwikkeling van het Zuid-Hollandse landschap leesbaar wordt. Juist door het historische treinspoor te volgen, komen we op willekeurige opeenvolgende plekken in het landschap. Zo laten we zien dat de geschiedenis van het landschap en haar bewoners overal tastbaar aanwezig is. Dus ook dichtbij bij jou in de buurt. 

Colofon | Ontwerp, realisatie en fotografie: Linda Driesen - van der Male.Verder staan er op deze site afbeeldingen uit het gemeentearchief Den Haag en Voorschoten |  Disclaimer